Home Blog Toegankelijk tiny house door technasium leerlingen

Toegankelijk tiny house door technasium leerlingen

Technasium leerlingen van het Jeroen Bosch College hebben voor hun meesterproef een toegankelijk tiny house ontworpen. Senna, Ymke, Yuki en Thura hebben het afgelopen jaar onderzoek gedaan naar een ontwerp voor rolstoelgebruikers. Deze hebben ze afgelopen dinsdag gepresenteerd tijdens de meesterproefavond. Als tiny house academy hebben we de rol aangenomen van opdrachtgever. De leerlingen zelf kwamen al direct aan met het idee voor een toegankelijk tiny house.

De meeste tiny houses maken slim gebruik van ruimte door een creatief ontwerp. Een slaaploft bijvoorbeeld is een effectieve vorm van ruimtegebruik. Voor rolstoelgebruikers is dat geen werkbare oplossing. Vandaar dat de leerlingen erachter wilden komen hoe een tiny house wel toegankelijk kan zijn voor mensen met een verminderde mobiliteit. Hiervoor hebben ze onderzoek gedaan naar bestaande toepassingen en hulpmiddelen en deze als uitgangspunt gebruikt om tot een ontwerp te komen.

“Het leukste aan het project vond ik dat we erg veel vrijheid hadden,
en zo echt ons eigen tiny house konden ontwerpen.”Senna

Het ontwerp waar de leerlingen op zijn uitgekomen zijn verdiend een enorme waardering. Ze zijn er in geslaagd om kenmerken van een tiny house te vertalen naar oplossingen voor rolstoelgebruikers. Met name hun oplossing voor de badkamer is erg bijzonder. In plaats van een ruimte voor een rolstoel te ontwerpen hebben ze de oplossing gezocht in een badkamer stoel op een rails aan de muur. Het idee is dat een bewoner hierop plaats neemt en zich heen en weer kan bewegen tussen douche en toilet. Het zitje is dusdanig uitgevoerd met een uitsparing dat direct gebruik van het toilet mogelijk is. De smalle ruimte maakt het mogelijk dat de gebruiker zich overal aan kan vasthouden om zich heen en weer te bewegen. De beperkte ruimte is op deze manier ingezet als een voordeel.

“Er was niks wat ik minder leuk vond, maar de energie-
berekening
vond ik wel moeilijker dan de rest.” – Ymke

De leerlingen dachten dat een energie-neutrale woning voor meer uitdaging zou zorgen; dat hebben ze geweten! Ze hebben op allerlei manieren het huisje zelfvoorzienend gemaakt. Voor de energievoorziening hebben ze zonnepanelen op het dak bedacht. Het berekenen van de energiebehoefte bleek nog best een uitdaging, zeker als je het moet inschatten voor speciaal gebruik. Het is wel fijn om te zien dat ze zoveel mogelijk “low-tech” oplossingen hebben bedacht. Hiermee is een toegankelijk tiny house ook zonder stroom bruikbaar. Oplossingen hiervoor zijn gevonden in uitklapbare keukenkastjes, raamstokken, rekken in kledingkast.

“De uitdaging bij deze opdracht was het zoeken naar hoe je het tiny
house
toegankelijk kan maken voor mensen in een rolstoel.”Thura

Het feit dat de leerlingen zelf aankwamen met het onderwerp zegt al genoeg over hun inzet. Ze hebben goed onderzoek gedaan en zijn tot logische conclusies gekomen. Op de vraag “kan het ontwerp nog kleiner?” antwoorden ze volmondig “Ja, het is een kwestie van slim ontwerpen.” Het ontwerp waar de leerlingen mee zijn gekomen is voor een duo, waarvan 1 in een rolstoel zit. We vonden het als Tiny House Academy erg leuk om de leerlingen te begeleiden. Ze laten zien dat het Technasium een bijzondere vorm van onderwijs is waar praktijk en onderwijs goed samen komen.

“We hebben samengewerkt door met zijn vieren rond de
tafel te zitten en
brainstormsessies te houden.”Yuki

Ben jij ook een student of leerling met een interesse in tiny houses? Laat het dan weten via info@tinyhouseacademy.nl, dan kunnen we kijken of wij ook voor jouw project de rol van opdrachtgever kunnen vervullen.